web stats

Wednesday, September 21, 2005

I huset

Jag träffade en bekant som nämnde Badlands, Andreas Fryklunds nya affär. Jag säger att jag har hört att han har öppnat något men har inte så bra koll eftersom han inte direkt sysslar med "min" musik. Då får jag höra: "Nu säljer han ju dvd och all möjlig musik så du kan nog hitta något där du också"

Och jag blir stött men vet inte varför. Sen inser jag att det är som att dansmusik-folk ser sig själva som de enda i behov av specialaffärer och svåra postordrar, som att popmusik i deras ögon är något man kan handla på närmaste konsum. När jag läser Disco Sucks om att klippa sönder dagisbarns E-type-tröjor så skrattar jag och håller med, samtidigt inser jag att det skulle vara lättare för mig att ge barnen Beatles än för någon att ge dem Arthur Russell (eller vem som nu är representativ - jag har ingen aning). Housefolket har gått vidare från O'boy till kaffe och jag är tio år och tycker fortfarande att det är äckligt. Housen är för mogna, tuffa människor och jag är ett barn. Eller?

Och det handlar ju inte om obskyritet, det handlar om att de har en subkultur som verkar intelligent och full av kärlek och som jag inte förstår alls. Och jag är fan avundsjuk. Jag önskar att jag gick igång på deephousen, det gör jag verkligen men jag förstår det inte alls. Ingenting väcker några känslor i mig på det sättet som Slowdives "Dagger" eller Townes "Waiting around to die". Det går liksom inte. Men det verkar fint det där, att ha en hemlig klubb. Hell en gång i tiden trodde jag att det var det "indien" handlade om. Jag undrar om samma besvikelse kan inträffa på housescenen.

Kanske ligger min frustration i att jag går in på Badlands hemsida och det är bara massa dåliga rockskivor skyltade och jag vill verkligen inte bli ihopblandad med den publiken. Det måste ju finnas motsvarigheter inom dansmusiken men skillnaden är att jag skulle aldrig skicka housefolk till Saturn Return och säga "de har massa skivor med beats där, du hittar säkert något du gillar". Jag förstår ju att det är en värld jag inte har koll på medan popvärlden verkar anses som allas egendom och allmängods.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home