web stats

Wednesday, August 30, 2006

Samhället X

Ofta är det svårt att få folk att köpa tanken att olika delar av samhället, olika grader av förtryck eller orättvisor, fortfarande är motiverade att jämföra. Det är stötande, förstår jag, och tydligen väldigt obegripligt att en våldtäkt kan jämföras med en sexistisk kommentar – utan att för den skull mena att de är lika illa. För mig var det den lilla kursen i genusvetenskap som på allvar fick mig att se samband istället för isolerade händelser. Och nu måste jag hejda mig för att inte idiotförklara folk som börjar försvara kränkande beteenden med att de i alla fall inte är våldsamma. Som om de stora förtrycken skulle kunna botas utan de små. Eller få fortgå om det inte samtidigt fanns en underbyggnad av snällare varianter av vardagliga maktmissbruk. Därför menar jag att det finns ett samband mellan den som säger ”varför ska jag ta ansvar för våldtäktsmännen, jag skulle aldrig våldta någon i hela mitt liv” och Mats Qvibergs märkliga uttalande:

”Gud har skapat oss så att det är kvinnan som bär barnet och ammar barnet. Det tar väl hundratusen år till innan det ändras på det. Det finns inrotade beteenden hos oss människor. Jag har bara försökt beskriva hur det är. Jag avskyr moraliska pekpinnar. Själv tycker jag att det är jättekul att städa och laga mat och jag hjälper till jättemycket hemma.”

Just den sista meningen är intressant. Han vill inte se sig själv som en del i problemet eftersom han inte – enligt honom själv i alla fall – deltar som aktiv part i arbetsfördelningsproblemet. Han uttalar sig om att det ligger i kvinnornas gener att vilja bli försörjda av män och att inkomsten inte är viktig för kvinnan på samma sätt. Eftersom han, som finansman, inte rimligtvis kan ha undgått att vi lever i ett samhälle där pengar är lika med självständighet menar han alltså att kvinnor tycker om att vara i en beroendeställning. Men, vilket är det fina i kråksången, det är inte ett problem så länge de är med snälla män som han som tar ansvar för sin makt och hjälper sin lilla kvinna med hennes sysslor. Hon vill vara beroende men vill samtidigt vara beroende av en man som är rättfärdig. Qviberg borde ha diplom för sina insatser! Eller kanske istället tänka efter, gå utanför sin låda och se att en god man är inte en man som förvaltar sin makt väl utan en man som är villig att avstå.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home